Revisie Ford motorspuit 1929 brandweer Lichtenvoorde

In 1929 werd de toenmalige Lichtenvoordse brandweer uitgerust met een Ford motorspuit. De pomp van de motorspuit werd aangedreven door middel van een aftakking op de koppelstang van de wielaandrijving. Om te voorkomen dat het bluswater in de pomp zou bevriezen werd dat water via een aftakking op het koelwater van de motor op temperatuur gehouden.
Deze motorspuit heeft dienst gedaan tot eind jaren veertig van de vorige eeuw. Hij stond tot voor kort als een nog rijdend museumstuk te pronken in de brandweerkazerne aan de Vragenderweg 5 in Lichtenvoorde. Omdat de Ford motor in dit voertuig nu aan een dringende revisie toe is, is de motor eruit getild en staat de motorspuit er gehavend bij. Over enkele maanden zal hij echter weer rijden en glimmen als vanouds.
Historie:
In de maand september 1929 kreeg de gemeente Lichtenvoorde een vrijwillige brandweer, zoals men die nu nog kent. Voordien was er een kern van 7 mensen: spuiters, pompers en terrreinafzetters en een commandant. Als er brand was en het pand lag nog niet in de as als ze aankwamen, moesten omwonenden verplicht meehelpen.De oudste pompen van Lichtenvoorde en Zieuwent zijn in 1934  geschonken aan het brandweermuseum in Utrecht. Dat waren handpompen uit 1889 en 1892.
Bij de oprichting van de vrijwillige brandweer in 1929 kreeg Lichtenvoorde de eerste automotorspuit ter vervanging van de voorheen genoemde handzuigerpompen.Het was een A-Ford model 1928. De opbouw was van Bikkers uit Rotterdam. De prijs van de A-Ford was toen fl 4550,00 .

18-5-2009 Ford motorspuit uit 1929 van de brandweer Lichtenvoorde tijdens brandweertreffen op terrein van de Swite Lichtenvoorde.
18-5-2009 Ford motorspuit uit 1929 van de brandweer Lichtenvoorde tijdens brandweertreffen op de Markt in Lichtenvoorde.
21-3-2018 Ford motorspuit van de brandweer Lichtenvoorde in de revisie in de brandweerkazerne in Lichtenvoorde
21-3-2018 De Ford motor uit de motorspuit uit
1929 op de grond vóór de brandweerauto.
21-3-2018 De heren Stortelder, Gunnewijk en Frank Tijdink tijdens de revisie van de "pook" van de Ford motor.
 

 

Term: